
Informatie voor onderwijsprofessionals
Hoe zorg je er als leerkracht, schoolleider, bestuurder en beleidsmaker voor dat het onderwijs zo goed mogelijk doorgang vindt? Hoe ziet goed onderwijs en effectief leiderschap er uit wanneer het onderwijs buiten de school plaatsvindt? Hoe kunnen we dat vanuit het beleid en toezicht het best ondersteunen, en scholen ook voorbereiden op een goede doorstart straks?
Lees hier onze meest recente blogs
Een COVID-generatie: wie zijn de winnaars en verliezers van een verstoord schooljaar?
2020 is ten einde. Het was voor niemand een prettig jaar, maar in het bijzonder niet voor jongeren. Op sociaal vlak is het voor hen extra moeilijk, maar ook verder zitten ze in de hoeken waar de...
Universitair online-onderwijs: minder motivatie, minder werk, toch gelijke resultaten
Recent demonstreerden een aantal studenten in Amsterdam voor meer live onderwijs. Andere studenten vragen inmiddels om restitutie van hun collegegeld omdat de opleiding die ze nu grotendeels online...
Inhaal-en ondersteuningsprogramma’s om leerachterstanden te remediëren: overzicht van aanvragen 1e tranche en een literatuurreview naar de effectiviteit
Door de uitbraak van het coronavirus is het afgelopen schooljaar niet gelopen zoals alle voorgaande. Halverwege het jaar konden kinderen niet meer fysiek naar school en moest online onderwijs...
Webinars over inhaal- en ondersteuningsprogramma’s
Op vrijdag 14 en 21 augustus geven deskundigen van onderzoeksinstituut LEARN! (Vrije Universiteit Amsterdam) verschillende webinars over inhaal- en ondersteuningsprogramma’s. Zij zijn door NRO en...
Inhalen verloren leertijd: welke interventies en programma’s zijn effectief?
Hoe kunnen we de verloren leertijd van leerlingen inhalen? Wat weten we uit onderzoek over de effectiviteit van verschillende interventies en strategieën? In dit blog bespreken we de vier opties die...
Modellen voor combineren thuisonderwijs en onderwijs op school
Scholen in het basisonderwijs waren de afgelopen twee weken in aangepaste vorm open. Voor deze korte periode werden er nieuwe modellen ontwikkeld voor het combineren van thuisonderwijs en onderwijs...
Modellen voor combineren thuisonderwijs en onderwijs op school
Een paar korte vragen voor leerkrachten en schoolleiders PO Nu scholen weer in aangepaste vorm open gaan worden er nieuwe modellen ontwikkeld voor het combineren van thuisonderwijs en onderwijs op...
COVID-19 en heropening van scholen
Landen zoals China, Denemarken, Japan en Noorwegen hebben onlangs hun scholen heropend en steeds meer Europese landen kondigen aan de komende weken of maanden de scholen te willen heropenen. Op 23...
Kwetsbaarheid en achterstand in het onderwijs door COVID-19; een ander perspectief
Er wordt op dit moment veel gesproken over kinderen die achterstanden oplopen, maar is dat wel zo? Ook hebben we het over “kwetsbare kinderen” en lijkt het erop alsof het een eenduidig te definiëren...
Gepersonaliseerd leren door ouders
Vanochtend was ik, net als veel andere ouders, thuisonderwijzer. Ik probeerde een basisschoolkind bij rekenen te helpen, terwijl ik een schuin oog hield op een VO-leerling wiens aandacht van haar...