Informatie voor onderwijsprofessionals
Hoe zorg je er als leerkracht, schoolleider, bestuurder en beleidsmaker voor dat het onderwijs zo goed mogelijk doorgang vindt? Hoe ziet goed onderwijs en effectief leiderschap er uit wanneer het onderwijs buiten de school plaatsvindt? Hoe kunnen we dat vanuit het beleid en toezicht het best ondersteunen, en scholen ook voorbereiden op een goede doorstart straks?
Lees hier onze meest recente blogs
Hoe LEARN! scholen in het PO en VO ondersteunt met het in kaart brengen van het sociaal-emotioneel functioneren en welbevinden voor de schoolscan van het Nationaal Programma Onderwijs
28 jun, 2021 | Inhaalprogramma’s, Leerkrachten
Extra ondersteuning, inhaalprogramma’s, leervertraging, het zijn inmiddels veelgehoorde termen geworden in het onderwijs. Met de extra middelen (8,5 miljard waarvan 5,8 voor het basisonderwijs en...
Congres ‘Onderwijskansen na Covid-19’
21 jun, 2021 | Inhaalprogramma’s, Professionals
Covid-19 heeft een enorme impact op het onderwijs. Dit heeft geleid tot grote interesse in hoe de ervaringen nu kunnen bijdragen aan beter onderwijs in de toekomst. Om praktijkervaringen en...
Eerste inzichten over inhaalprogramma`s in het po en vo
16 feb, 2021 | Inhaalprogramma’s, Professionals
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) verstrekt subsidie in drie aanvraagrondes om opgelopen leerachterstanden - veroorzaakt door de coronacrisis - in te halen. Scholen mogen...
Toch maar geen centrale eindexamens?
9 feb, 2021 | Leerkrachten, Leerlingen, Professionals
In een normaal jaar is mei de absolute stressmaand voor 6 VWO, 5 Havo en 4 VMBO: de eindexamens! Eigenlijk is het maar de helft van de eindexamens die dan overal in het land wordt afgenomen, de...
Adaptief oefenen tijdens schoolsluitingen: verrassende leerwinst
26 jan, 2021 | Professionals
Nu de tweede lockdown langer en langer blijkt de duren, groeien de zorgen over wat de gevolgen voor kinderen zijn. Op het vlak van welzijn en mentale gezondheid lijken die groot, vooral voor...
Een COVID-generatie: wie zijn de winnaars en verliezers van een verstoord schooljaar?
3 jan, 2021 | Professionals
2020 is ten einde. Het was voor niemand een prettig jaar, maar in het bijzonder niet voor jongeren. Op sociaal vlak is het voor hen extra moeilijk, maar ook verder zitten ze in de hoeken waar de...
Universitair online-onderwijs: minder motivatie, minder werk, toch gelijke resultaten
13 okt, 2020 | Professionals, Student
Recent demonstreerden een aantal studenten in Amsterdam voor meer live onderwijs. Andere studenten vragen inmiddels om restitutie van hun collegegeld omdat de opleiding die ze nu grotendeels online...
aanvragen 1e tranche en een literatuurreview naar de effectiviteit
15 aug, 2020 | Inhaalprogramma’s, Professionals
Door de uitbraak van het coronavirus is het afgelopen schooljaar niet gelopen zoals alle voorgaande. Halverwege het jaar konden kinderen niet meer fysiek naar school en moest online onderwijs...
Webinars over inhaal- en ondersteuningsprogramma’s
10 aug, 2020 | Leerkrachten, Professionals, Schoolleiders
Op vrijdag 14 en 21 augustus geven deskundigen van onderzoeksinstituut LEARN! (Vrije Universiteit Amsterdam) verschillende webinars over inhaal- en ondersteuningsprogramma’s. Zij zijn door NRO en...
Inhalen verloren leertijd: welke interventies en programma’s zijn effectief?
12 jun, 2020 | Beleidsmakers, Besturen, Professionals
Hoe kunnen we de verloren leertijd van leerlingen inhalen? Wat weten we uit onderzoek over de effectiviteit van verschillende interventies en strategieën? In dit blog bespreken we de vier opties die...
Bekijk ook informatie voor:
Meest recente blogs:
Recente berichten
- Hoe LEARN! scholen in het PO en VO ondersteunt met het in kaart brengen van het sociaal-emotioneel functioneren en welbevinden voor de schoolscan van het Nationaal Programma Onderwijs
- Congres ‘Onderwijskansen na Covid-19’
- Webinars over keuzes voor het NP Onderwijs
- Eerste inzichten over inhaalprogramma`s in het po en vo
- Toch maar geen centrale eindexamens?
- Adaptief oefenen tijdens schoolsluitingen: verrassende leerwinst
- Een COVID-generatie: wie zijn de winnaars en verliezers van een verstoord schooljaar?
- Universitair online-onderwijs: minder motivatie, minder werk, toch gelijke resultaten
- aanvragen 1e tranche en een literatuurreview naar de effectiviteit
- Webinars over inhaal- en ondersteuningsprogramma’s