Inhalen verloren leertijd: welke interventies en programma’s zijn effectief?
12 jun 2020 | Beleidsmakers, Besturen, Professionals
Hoe kunnen we de verloren leertijd van leerlingen inhalen? Wat weten we uit onderzoek over de effectiviteit van verschillende interventies en strategieën?
In dit blog bespreken we de vier opties die worden genoemd in de subsidieregeling voor inhaal- en ondersteuningsprogramma`s en gaan we in op andere voorbeelden van internationale programma`s om leerachterstanden in te halen.
Voor scholen/schoolbesturen (PO/VO) die willen deelnemen aan effectiviteitsonderzoek naar deze programma’s en interventies, mail Dr. Anne Fleur Kortekaas-Rijlaarsdam: a.f.kortekaas-rijlaarsdam@vu.nl
Prof. Dr. Melanie Ehren
& Rukiye Turkeli
12-06-2020
De subsidieregeling
Op 20 mei 2020 maakte het Ministerie van OCW bekend subsidie te verstrekken voor inhaal- en ondersteuningsprogramma’s om mogelijke leerachterstanden door schoolsluiting in te halen (voor PO, VO, MBO, speciaal onderwijs en voorschoolse educatie). Scholen zijn vrij om te bepalen of en hoe zij extra onderwijstijd willen organiseren, welke leerlingen in aanmerking komen voor extra ondersteuning, waar de ondersteuning zich op moet richten (didactisch/ sociaal-emotioneel), en kunnen daarbij derde partijen inschakelen, zoals (pabo-) studenten en ouders. Lees hier meer over de subsidieregeling.
Inhaal-en ondersteuningsprogramma`s
Als reactie op de subsidieregeling heeft de PO-raad een kaart ontwikkeld om schoolteams en bestuurders te ondersteunen in het kiezen van aanpakken en organisatievormen. Ook de VO-raad publiceerde een overzicht met tips voor de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van inhaal- en ondersteuningsprogramma’s. De volgende vier opties worden genoemd in het overzicht van de PO-raad:
- Zomerschool/vakantieschool
Extra onderwijstijd voor leerlingen van meerdere scholen in een vakantieperiode, gedurende één of meerdere weken. Meestal worden de lessen extern georganiseerd, en verzorgd door leraren, onderwijsassistenten, studenten en vakdocenten. Op een zomerschool kan, naast de kernvakken, ook aandacht worden besteed aan educatieve en belevingsgerichte activiteiten, zoals actieve buitenlessen en excursies. - Ondersteuning onder schooltijd
Extra ondersteuning binnen het dag rooster met voorwaarde dat het aanvullend is aan het reguliere programma. Bijvoorbeeld: extra ondersteuning door de leerkracht tijdens zelfstandige werkmomenten. Om dubbele leerachterstanden te voorkomen, doet de leerling ook mee met de plenaire instructies. - Verlengde schooldag (VSD)
Scholen kunnen kiezen om 1 à 2 dagen per week de schooldag te verlengen. Dit kan op de halve dagen (op woensdag/vrijdag), na/voor een schooldag, of tijdens de pauze en betreft meestal een verlenging van twee tot drie uur per week. De verlengde schooldag is bedoeld voor leerlingen van de eigen school en de uitvoering kan in handen zijn van eigen groepsleraren, maar ook van derden (studenten, vakdocenten). - Extra ondersteuning in een bovenschoolse setting
Het inzetten van extra ondersteuningsklassen voor leerlingen van verschillende scholen. Het doel is om basisvaardigheden te versterken, maar ook voor bredere ontwikkeling. Meestal wordt een bovenschoolse aanbod verzorgd door didactisch-onderlegde professionals en vakinhoudelijke experts waarbij begeleiding van leerlingen in kleinere groepjes plaatsvindt.
De voor-en nadelen per inhaal-en ondersteuningsprogramma
In onderstaande tabel is weergegeven wat enkele voor-en nadelen zijn per optie.
Inhaalprogramma’s | Voordelen | Nadelen | |
Zomerschool/ vakantieschool |
|
|
|
Ondersteuning onder schooltijd |
|
|
|
Verlengde schooldag |
|
|
|
Ondersteuning bovenschoolse setting |
|
|
Andere (internationale) aanpakken om leerwinst te vergroten
Een korte review van internationale studies en ‘’good practices’’ levert het volgende overzicht op:
- Eén-op-één-begeleiding van leerlingen door gekwalificeerde leerkracht (‘one on one tuition’). Een review studie van de Education Endowment Foundation (EEF) en de Sutton Trust laat zien dat één-op-één-begeleiding bijzonder effectief is. De EEF schat dat leerlingen met één-op-één-lessen gedurende 6-12 weken door gekwalificeerde leerkrachten gemiddeld vijf maanden vooruitgang boeken14, terwijl er drie maanden vooruitgang wordt geboekt wanneer de lessen worden verzorgd door universiteitsstudenten15. Zulke programma’s met onderwijsassistenten of vrijwilligers kunnen een waardevolle impact hebben, maar zijn meestal minder effectief dan programma’s met ervaren en specifiek opgeleide leraren, die gemiddeld bijna tweemaal het effect hebben. Het is bovendien een kostbare optie.
- Versterken van de basis: pedagogisch-didactisch handelen van leerkrachten en aanvullende materialen.
Het organiseren van ondersteuning onder schooltijd is een effectieve interventie voor de lange termijn wanneer hiermee de basiskwaliteit van het regulier onderwijs verbetert, met name voor kansarme leerlingen. Deze basiskwaliteit kan worden versterkt door verdere professionele ontwikkeling van leerkrachten en het ontwikkelen van specifieke materialen voor gebruik door leerkrachten in de klas (met name gericht op kansarme leerlingen). Prioriteiten voor professionele ontwikkeling zijn volgens de EEF en de Sutton Trust16: online cursussen over specifieke vakinhoud en inzet van effectieve leermiddelen en lesmateriaal, en online cursussen over pedagogische benaderingen voor kansarme leerlingen. De ‘teaching learning toolkit’ van de EEF laat zien dat vooral ‘goede feedback’ en ‘begrijpend lezen’ effectief zijn. Daarnaast is het versterken van executieve functies (metacognitie, motivatie voor leren, strategieën om het eigen leren te reguleren) van belang omdat leerlingen hier ook profijt van hebben in het buitenschoolse leren; zeker wanneer scholen opnieuw moeten sluiten bij een tweede uitbraak17. - Versterken van de basis: blended learning en benutten van software voor remediering en afstandsonderwijs. In deze optie wordt geïnvesteerd in de vaardigheden van leerkrachten om onderwijs in de school te combineren met afstandsonderwijs thuis, de hardware en software (inclusief online lespakketten en remediërend en aanvullend materiaal), alsook de toegang van leerlingen tot online leren (snel internet, hardware) (zie ons eerdere blog).
- Versterken educatief partnerschap waarbij intensiever met ouders wordt samengewerkt om leerlingen ook thuis te begeleiden met aanvullend thuisonderwijs (zie ons eerdere blog). Er is sterk bewijs voor positieve effecten van ouderbetrokkenheid op leerprestaties, maar het is onduidelijk welke specifieke interventies het best werken. De EEF geeft een overzicht van strategieën, variërend van continue communicatie via sms, versterken van taal en IT-vaardigheden, ondersteunen van ouders in het thuis lezen en het begeleiden van hun kinderen in het maken van huiswerk en het afsluiten van ‘leercontracten’ met ouders waarin ook voortgang van leerlingen goed wordt gevolgd.
- Verlengen van het schooljaar en verkorten van de zomervakantie voor alle leerlingen. Het reguliere aanbod, zoals scholen dat bij de opening zijn gestart kan dan over een langere periode worden ingezet. Hoewel er geen meta-analyse naar het effect van de duur van het schooljaar beschikbaar is, blijkt uit reviews dat het effect is klein.
Voor aanvullende ideeën voor specifieke interventies en strategieën, zie ook: https://educationendowmentfoundation.org.uk/evidence-summaries/teaching-learning-toolkit/
Aanvullende reflecties
- Verschillende studies14,16,18 benadrukken het belang van het versterken van de basis en het combineren van strategieën. De inschatting is dat één strategie gericht op ‘inhalen’ op de korte termijn onvoldoende effectief is om te compenseren voor verloren leertijd.
- Hoewel er specifieke interventies nodig zijn voor wanneer scholen net geopend zijn, wordt ook het belang van lange termijn investeringen in de basiskwaliteit benadrukt: om stigmatisering van leerlingen te voorkomen en sociale cohesie in de groep te bevorderen.
- De consequenties van genoemde opties voor de werkdruk van leraren: sommige opties hebben gevolgen voor de werkdruk van leerkrachten terwijl deze, met name in scholen in achterstandsgebieden al zeer hoog is. In Engeland stelt het Education Policy Institute voor om een ‘teacher volunteer scheme’ in te stellen om extra handen in de klas te organiseren, bijvoorbeeld bestaande uit studenten, gepensioneerde leerkrachten of schoolleiders of oud inspecteurs. Via een nationale website zouden zij hun interesse en vaardigheden kunnen registreren zodat scholen die hun hulp nodig hebben contact met hen kunnen opnemen.
Bronnen
- Borman GD, Dowling NM. Longitudinal Achievement Effects of Multiyear Summer School: Evidence From The Teach Baltimore Randomized Field Trial. Educational Evaluation and Policy Analysis. 2006; 28 (1), 25-48.
- Cooper H, Charlton K, Valentine JC, Muhlenbruck L. Making the most of summer school: a meta analytic and narrative review. Monograph of the Society for Research in Child Development 65. 2000; 1-118
- Faber SE, Timmerman MC, Kievitsbosch AF. De zomerschool: een effectieve interventie tegen zittenblijven. Groningen: Rijksuniversiteit. Groningen. 2014. Beschikbaar via: https://www.zomerscholenvo.nl/wp-content/uploads/sites/5/2015/08/Rapport-onderzoek-Zomerscholen-RUG.pdf Geraadpleegd op 10 juni 2020.
- Haelermans C, Ghysels J, Monfrance M, Rud I, Groot W. (2017). Procesvaluatie lentescholen en effectanalyse lente- en zomerscholen 2016. Maastricht: Top Institute for Evidence-based Education Research (TIER), Universiteit Maastricht. Beschikbaar via: https://www.zomerscholenvo.nl/deelname-aan-zomerschool-verkleint-kans-op-zittenblijven-2/ . Geraadpleegd op 10 juni 2020.
- Lauer P, Akiba M, Wilkerson S, Apthorp H, Snow D, Mya MG. Out-of-School-Time Programs: A Meta-Analysis of Effects for At-Risk Students. Review of Educational Research. 2006; 76, 275-313.
- Mariano, Louis T, Martorell P, Berglund T. The Effects of Grade Retention on High School Outcomes: Evidence from New York City Schools. Santa Monica, CA: RAND Corporation, 2018. Beschikbaar via: https://www.rand.org/pubs/working_papers/WR1259.html. Geraadpleegd op 10 juni 2020.
- Sharp, C. Can summer schools improve outcomes for disadvantaged pupils? National Foundation for Educational Research. 2018.
- McCombs, Sloan J, Pane J, Augustine CH, Schwartz HL, Martorell P, Zakaras L, Ready for Fall? Near-Term Effects of Voluntary Summer Learning Programs on Low-Income Students’ Learning Opportunities and Outcomes. Santa Monica, CA: RAND Corporation. 2014. Beschikbaar via: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR815.html. Geraadpleegd op 10 juni 2020.
- Schwartz, Heather L, McCombs JS, Augustine CH, Leschitz JT. Getting to Work on Summer Learning: Recommended Practices for Success, 2nd Ed.. Santa Monica, CA: RAND Corporation. 2018. Beschikbaar via: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR366-1.html. Geraadpleegd op 10 juni 2020.
- Rapportage SOEM-zomerschool Amsterdam Zuidoost. 2019.
- Education Policy Institute. Preventing the disadvantage gap from increasing during and after the Covid-19 pandemic. Beschikbaar via: https://epi.org.uk/publications-and-research/disadvantage-gap-covid-19/ Geraadpleegd op 11 juni 2020
- Dunlosky J, Rawson KA, Marsh EJ, Nathan MJ, Willingham DT. Improving Students’ Learning With Effective Learning Techniques: Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology, Psychological Science in the Public Interest. 2013; 14, 4–58
- Cook, Philip J, et al. “Not too late: Improving academic outcomes for disadvantaged youth.” Institute for Policy Research. Northwestern University Working Paper. 2015; WP-15-01. Beschikbaar via: https://scholar.harvard.edu/files/fryer/files/not_too_late._improving_academic_outcomes_for_disadvantaged_youth_2015.pdf Geraadpleegd op 10 juni 2020.
- https://committees.parliament.uk/event/1118/formal-meeting-oral-evidence-session/
- Torgerson C, et al. “Tutor Trust: affordable primary tuition. Evaluation report and executive summary.”
- The Sutton Trust. Sutton Trust response to the Education Select Committee’s inquiry into the impact of Covid-19 on children’s services and education. Beschikbaar via: https://www.suttontrust.com/wp-content/uploads/2020/06/200531-Sutton-Trust-response-to-Education-Select-Committee-inquiry-into-Covid-19-impact.pdf. Geraadpleegd op 11 juni 2020.
- Huizinga M, Smidts D. Gedrag in uitvoering. 1 ed. Nieuwezijds B.V., Uitgeverij; 2017.
Bekijk ook informatie voor:
Meest recente blogs:
Hoe LEARN! scholen in het PO en VO ondersteunt met het in kaart brengen van het sociaal-emotioneel functioneren en welbevinden voor de schoolscan van het Nationaal Programma Onderwijs
jun 28, 2021
Extra ondersteuning, inhaalprogramma’s, leervertraging, het zijn inmiddels veelgehoorde termen...
Congres ‘Onderwijskansen na Covid-19’
jun 21, 2021
Covid-19 heeft een enorme impact op het onderwijs. Dit heeft geleid tot grote interesse in hoe de...
Webinars over keuzes voor het NP Onderwijs
apr 29, 2021
Op vrijdag 23 april gaven onderzoekers van LEARN! webinars over de resultaten van het onderzoek...
Eerste inzichten over inhaalprogramma`s in het po en vo
feb 16, 2021
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) verstrekt subsidie in drie...
Toch maar geen centrale eindexamens?
feb 9, 2021
In een normaal jaar is mei de absolute stressmaand voor 6 VWO, 5 Havo en 4 VMBO: de eindexamens!...
Adaptief oefenen tijdens schoolsluitingen: verrassende leerwinst
jan 26, 2021
Nu de tweede lockdown langer en langer blijkt de duren, groeien de zorgen over wat de gevolgen...