Informatie voor onderwijsprofessionals
Hoe zorg je er als leerkracht, schoolleider, bestuurder en beleidsmaker voor dat het onderwijs zo goed mogelijk doorgang vindt? Hoe ziet goed onderwijs en effectief leiderschap er uit wanneer het onderwijs buiten de school plaatsvindt? Hoe kunnen we dat vanuit het beleid en toezicht het best ondersteunen, en scholen ook voorbereiden op een goede doorstart straks?
Lees hier onze meest recente blogs
Modellen voor combineren thuisonderwijs en onderwijs op school
26 mei, 2020 | Professionals
Scholen in het basisonderwijs waren de afgelopen twee weken in aangepaste vorm open. Voor deze korte periode werden er nieuwe modellen ontwikkeld voor het combineren van thuisonderwijs en onderwijs...
Modellen voor combineren thuisonderwijs en onderwijs op school
12 mei, 2020 | Professionals
Een paar korte vragen voor leerkrachten en schoolleiders PO Nu scholen weer in aangepaste vorm open gaan worden er nieuwe modellen ontwikkeld voor het combineren van thuisonderwijs en onderwijs op...
COVID-19 en heropening van scholen
7 mei, 2020 | Beleidsmakers
Landen zoals China, Denemarken, Japan en Noorwegen hebben onlangs hun scholen heropend en steeds meer Europese landen kondigen aan de komende weken of maanden de scholen te willen heropenen. Op 23...
Kwetsbaarheid en achterstand in het onderwijs door COVID-19; een ander perspectief
15 apr, 2020 | Beleidsmakers
Er wordt op dit moment veel gesproken over kinderen die achterstanden oplopen, maar is dat wel zo? Ook hebben we het over “kwetsbare kinderen” en lijkt het erop alsof het een eenduidig te definiëren...
Gepersonaliseerd leren door ouders
10 apr, 2020 | Ouders, Professionals
Vanochtend was ik, net als veel andere ouders, thuisonderwijzer. Ik probeerde een basisschoolkind bij rekenen te helpen, terwijl ik een schuin oog hield op een VO-leerling wiens aandacht van haar...
Toetsen op afstand: hoe doe je dat…
8 apr, 2020 | Leerkrachten, Leerlingen
Nu de eindtoets basisonderwijs in het basisonderwijs en de centrale examens in het voortgezet onderwijs zijn geschrapt, missen we belangrijke informatie over het leerproces van leerlingen, en over...
Hoe u studenten gemotiveerd kunt houden om online te leren in tijden van crisis
6 apr, 2020 | Leerkrachten, Leerlingen
De coronacrisis betekent moeilijke tijden voor gezondheidswerkers en mensen in andere essentiële beroepen. Het is ook een moeilijke tijd voor ons allemaal in het onderwijs. Leraren zijn druk bezig...
Een diploma zonder centraal examen: hoe erg is dat?
6 apr, 2020 | Leerlingen, Professionals
Vanwege de coronacrisis komen de centrale examens dit schooljaar te vervallen. Dit maakte minister Arie Slob op 24 maart 2020 bekend via een brief aan de Tweede Kamer. Leerlingen kunnen dit jaar hun...
En dan is er COVID-19 … Hoe realiseer je passend onderwijs wanneer scholen zijn gesloten?
30 mrt, 2020 | Professionals
Ineens zijn de scholen dicht en schakelen zij over op afstandsonderwijs en noodopvang. Wat is dan je rol als samenwerkingsverband passend onderwijs? Hoe kun je scholen, kinderen en hun ouders het...
Dit jaar geen eindtoets basisonderwijs: steken we er wat van op voor de lange termijn?
29 mrt, 2020 | Beleidsmakers, Besturen, Professionals, Schoolleiders
De veel bediscussieerde eindtoets basisonderwijs komt dit jaar te vervallen. Al sinds 1968 dient de toetsuitkomst als objectief gegeven om leerlingen in het best passende VO niveau te laten...
Bekijk ook informatie voor:
Meest recente blogs:
Recente berichten
- Hoe LEARN! scholen in het PO en VO ondersteunt met het in kaart brengen van het sociaal-emotioneel functioneren en welbevinden voor de schoolscan van het Nationaal Programma Onderwijs
- Congres ‘Onderwijskansen na Covid-19’
- Webinars over keuzes voor het NP Onderwijs
- Eerste inzichten over inhaalprogramma`s in het po en vo
- Toch maar geen centrale eindexamens?
- Adaptief oefenen tijdens schoolsluitingen: verrassende leerwinst
- Een COVID-generatie: wie zijn de winnaars en verliezers van een verstoord schooljaar?
- Universitair online-onderwijs: minder motivatie, minder werk, toch gelijke resultaten
- aanvragen 1e tranche en een literatuurreview naar de effectiviteit
- Webinars over inhaal- en ondersteuningsprogramma’s